Priopćenje Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije u vezi Zračne luke Pula
Written by Dean Mladenović on 15. listopada 2021.
U nastavku u cijelosti prenosimo priopćenje predsjednice Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije, Marine Cvitić.
Štite li ministar Oleg Butković i njegovo ministarstvo nezakonitosti u Zračnoj luci Pula?
Nastavlja se agonija radnika u Zračnoj luci Pula. Nažalost, iako je o svemu obaviješten ministar Oleg Butković i njegovi suradnici u Ministarstvu mora prometa i infrastrukture, ne samo da nitko ne reagira, već naprotiv, najvjerojatnije da o našim dopisima ministru i njegovim suradnicima, direktorica Nina Vojnić Žagar bude obavještavana.
Kako drugačije tumačiti da smo ministra i njegove suradnike upozorili o evidentnom kršenju Zakona o radu u Zračnoj luci Pula, o radu dužem od zakonom dozvoljenog što predstavlja najteži prekršaj poslodavca za koje je predviđena kazna od 61.000 do 100.000,00 kuna. Imamo podatak da je za više od pola radnika u Zračnoj luci Pula počinjen navedeni prekršaj, pa kad bi državne institucije radile po Zakonu, Zračna luka Pula, kao poslodavac mogla bi biti kažnjena i s pola milijuna kuna. Idućeg dana nakon što je ministarstvo bilo upozoreno od strane Sindikata o prekršaju, direktorica je dala nalog voditeljima, da radnicima izda nalog za odrađeni prekovremeni rad. Zanimljivo.
Da li je to koincidencija, ili je Nina Vojnić Žagar zaista bila upozorena od strane ministarstva da ispravi grešku koja se ne da ispraviti? S obzirom na činjenicu, da Ministarstvo nije reagiralo ni na dopis o neuspjelom pokušaju mirenja, gdje smo Ministra Olega Butkovića i njegove suradnike detaljno obavijestili na čemu je „pao“ Kolektivni ugovor, nije reagiralo ni na obavijesti o kršenju temeljenog Zakona kojim se uređuju prava i obveze radnika i poslodavca, tj. Zakona o radu, možemo samo nagađati da Ministar Oleg Butković štiti nezakonitosti u Zračnoj luci Pula.
Ministar se pokazao kao osoba kojoj se ne može vjerovati, jer ono što nam je rekao na sastanku u Zagreb 30. kolovoza nije realizirao. Naime, tom prilikom je rekao kako će se raspisati natječaji za direktore svih Zračnih luka u Hrvatskoj, te izabrati direktore na temelju prijava na natječaj i to do kraja listopada. Sredina je listopada, a natječaji nisu ni raspisani, niti itko zna kada se planiraju raspisati, a kamoli izabrati (novi) direktori Zračnih luka.
Kada je Zračna luka Pula u pitanju, onda dodatno moramo istaći da i Nadzorni odbor radi u nepotpunom krnjem sastavu, a uobičajeno, formalno potvrđivanje kandidata za člana NO iz određenog Grada ili Županije, sada se već četvrti mjesec za redom odgađa. Možemo samo zaključiti da nekome nije u interesu da neki predloženi kandidati budu izabrani u Nadzorni odbor.
Kolektivni ugovor o kojem se pregovaralo nekoliko mjeseci, ali i zbog kojeg smo se „mirili“ nekoliko mjeseci, nije potpisan. Javnost mora znati radi čega je „pao“ gotovo usuglašeni tekst Kolektivnog ugovora. To nije radi plaće, niti radi regresa za godišnji odmor ili radi nekih nerealnih zahtjeva Sindikata koji bi ugrozili poslovanje Društva koje je ionako narušeno zbog objektivnih okolnosti.
Kolektivni ugovor nije potpisan jer direktorica nije prihvatila stav SIKD-a da svi radnici trebaju biti u istom položaju, da se ne stvaraju nejednakosti sada prisutne, odnosno da svi ostvaruju pravo na naknadu prijevoza po osnovi udaljenosti od mjesta rada do mjesta prebivališta u visini od 1,00 kune po km udaljenosti, osim onih koji izraze volju da koriste prijevoz poslodavca.
Takav prijedlog sindikata, kojeg direktorica nije željela prihvatiti, Zračnoj luci donosi uštede, a ne dodatni trošak. Indikativno je da direktorica ni pod koju cijenu nije željela da se u Kolektivni ugovor uvrsti odredba da neistinito prijavljivanje boravišta ili prebivališta predstavlja težu povredu radne obveze radi čega se radniku može izvanredno otkazati ugovor o radu. Znači, ono što drugi poslodavci predlažu, kao mjeru da se spriječi zloupotrebe od strane radnika, direktorica Nina Vojnić Žagar odbija, što potvrđuje našu sumnju da direktorica nekolicini „svojih“ isplaćuje naknadu prijevoza za znatno duže relacije nego što radnicima pripada, o čemu je također Ministar obaviješten, pa je to još jedna od nezakonitost koje se štiti ili im se ne pridodaje dovoljno pažnje.
Ono što je apsurdno i neshvatljivo, da državne institucije, Ministarstvo i Vlada RH koji bi trebali štiti zakonitost i „čuvati“ slabiju stranu, a to su uvijek radnici, ne poduzimaju ništa u obrani slabijeg.
Radnici Zračne luke svjesno su ostali bez Kolektivnog ugovora. Kolektivni ugovor kojim se dozvoljava diskriminacija radnika, članovi SIKD-a u Zračnoj luci ne žele, neovisno da li se ta diskriminacija izražava kroz različitu plaću ili naknadu prijevoza.
Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije bio je izuzetno korektan tijekom pregovora i mirenja, dali smo šansu i Ministru Olegu Butkoviću. Nakon što pregovori i mirenje nisu uspjeli, o svemu smo Ministra obavijestili, te zatražili razgovor. Bili smo strpljivi u čekanju odgovora, ali nažalost, nitko nije pokazao dobru volju da s radnicima otvoreno porazgovara, da čuju što se to u Zračnoj luci Pula dešava i zbog čega su radnici toliko nezadovoljni.
Stoga smo odlučili da ćemo redovito, najmanje jedanput mjesečno obavještavati javnost o svemu što se dešava u Zračnoj luci Pula. Ako Ministar i njegovi suradnici koji snose odgovornost za kompaniju iz resora Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, ne žele od predstavnika radnika čuti s kojim se problemima suočavaju, onda će o tome biti izviješteni putem medija.