Ukidanjem centara ruši se kvaliteta socijalne skrbi korisnicima
Written by Dean Mladenović on 25. studenoga 2021.
Danas je u Saboru klub zastupnika IDS-a održao konferenciju za medije na temu Prijedloga zakona o socijalnoj skrbi. Za novi prijedlog zakona, koji je i danas na rasporedu rasprava u Hrvatskom saboru, istaknuli su da ima elemenata koji su za pozdraviti no da se IDS protivi načinu donošenja prijedloga zakona.
– Vladin prijedlog za ustrojstvo sustava socijalne skrbi ne samo da nije došao od struke, nego mu se struka izričito i oštro protivi. On je nametnut! Radi se o čisto političkom potezu kojim se ukidaju centri za socijalnu skrb kao zasebna tijela i stvara se jedan državni zavod sa sjedištem u Zagrebu. Po riječima pravnih stručnjaka ovakva centralizacija sustava socijalne skrbi nije u skladu ni s Ustavom Republike Hrvatske. Vlada se treba pozabaviti rješavanjem ključnih pitanja kao što su osiguranje sustava financiranja dugotrajne skrbi za starije osobe, osobni asistenti za osobe s invaliditetom, inkluzivni dodatak, a ne čisto administrativnim mjerama stvoriti dojam da se radi o velikoj reformi, govori Daus.
– Ključ cijele priče ne bi trebala biti dodatna centralizacija sustava već suštinski upravo suprotno – čim veća decentralizacija sustava i spuštanje osnivačkih prava s države na ili županije ili gradove. Negdje je veći problem siromaštvo, negdje veći problem čine rastave, negdje je invaliditet, negdje branitelji, sustav je vrlo različit po cijeloj Hrvatskoj. Slažemo se da je reforma sustava socijalne skrbi potrebna, ali ona ne smije biti nametnuta i protivna mišljenjima struke, ističe Lerotić.
– Potrebe današnjih obitelji u krizi sigurno bi kvalitetnije prepoznavali i rješavali obiteljski centri kao samostalne pravne osobe, koji bi djelovali na nivou županija, te bi u gradovima imali svoje podružnice. Istarska županija spremna je i motivirana preuzeti dodatne ovlasti i poslove u socijalnoj skrbi ali uz to onda moraju biti predviđeni i adekvatni izvori financiranja, kako dostignuta razina kvalitete poslova koji se već sada obavljaju ne bi bila ugrožena.
Na veliku temu organizacije i financiranja skrbi o starijim osobama novi zakon ne daje nikakav odgovor. Kad govorimo o sustavu financiranja skrbi o starijima, dovoljno je uzeti primjer susjedne nam Slovenije koja starijima osigurava vaučere i tako snosi dio troška, a dio troškova osigurava se kroz zdravstveni sustav. Mi smo u Istri izgradili javne gradske domove za starije osobe te u njima sufinanciramo smještaj starijih jer smo svjesni da tržišne cijene od 8000 ili 9000 kuna najveći dio starijih kao ni njihove obitelji nisu u mogućnosti platiti, zaključuje Nemet.